Aktuality a novinky

Zastupitelstvo kraje v zajetí virtuálních realit

Zastupitelstvo Jihomoravského kraje absolvovalo své ustavující zasedání, a tím završilo šestinedělí povolebních jednání. Vítěz voleb ČSSD si logicky k jednání vybral další nejsilnější strany KSČM a KDU-ČSL, aby jejich potenciál vytvořit koalici použil na zlepšení svých vyjednávacích podmínek.

Z jednání vzešly dvě smlouvy o spolupráci mezi ČSSD a KDU-ČSL a mezi ČSSD a KSČM. Pozornému čtenáři těchto smluv neunikne faktická identičnost programových závazků, což vede zejména zbývající subjekty ODS a TOP 09 k označování vztahů jako trojkoalice. Takto myšlenému trojúhelníku však chybí základna: smlouva mezi KDU-ČSL a KSČM. Celé ustavující zasedání se konalo pod dojmy, které zanechaly výsledky voleb a způsob, jak s nimi bylo nakládáno. Neuspokojená přání dávala vzniknout projevům ve smyslu virtuální reality.

    1. Vznik koalice není motivován rozlišením programových shod či neshod, ale strategií ČSSD na mapě celostátní politiky. Nebyl problém shrnout programy KSČM a ČSSD, ani programy ČSSD a KDU-ČSL do smluv o spolupráci, které se rovněž navzájem programově neliší. Kromě akcentů na kritiku minulého období se neodlišují ani programy ODS a TOP09. Vzhledem k tomu, že program KSČM byl zpracován již v srpnu 2011, nemůže nikdo tvrdit, že jsme to byli my, kdo opisoval. Zvolené politické strany ještě nedozrály k pochopení, že se nemá jednat o uchopení a následné využívání moci a jejích požitků, ale o co nejefektivnější spolupráci. Efektivitu trvale vidíme ve využití potenciálů celého politického spektra, tedy nikoliv na principu koaličním, ale zastoupením v orgánech podle výsledků voleb. Zatím jsme sami, kdo si dovede představit zastoupení všech zvolených subjektů i v radě a rozdělenou odpovědnost za příslušné rezorty.
    2. Vyjednávací rétorika KDU-ČSL o lepším kádrovém složení klubu na zastávání funkcí v radě se v předvolebních jednáních nepotvrdila, spíše naopak naši zástupci projevili lepší erudici. Úplnou mystifikací pak bylo jejich tvrzení, že s KSČM není možná programová shoda, což zcela vyvrátily obě přijaté smlouvy o spolupráci. Pokud se nejednalo o účelová prohlášení, zřejmě se nepříznivě promítají celostátní témata do vztahů na úrovni kraje.
    3. Součinnost a spolupráce definovaná ve smlouvě ČSSD a KSČM nemá koaliční charakter a nezavazuje zástupce KSČM v kontrolních orgánech jakýmkoliv způsobem potlačovat a omezovat jejich funkčnost. Oceňuji vyjádření náměstka Juránka na podporu řízení kontrolního výboru zástupcem KSČM jako nejsilnějšího opozičního klubu doloženou reminiscencí na takový požadavek z minulého období pro klub KDU-ČSL. Představa ODS, že předseda kontrolního výboru za KSČM se sníží k tomu, že v zájmu spolupráce bude brzdit účinnost kontroly, vychází zřejmě z přístupu ODS ke zneužívání postavení a funkcí, ale v žádném případě z praxe KSČM. Pokud chce ODS „dohlížet nad hospodařením kraje“ měla se zaměřit na výbor finanční (řízený ČSSD): kontrolní výbor se zabývá především kontrolou plnění usnesení, zatímco kontrola finančních toků je povinností finančního výboru.
    4. Rovněž ostatní výbory si zastupitelstvo nezřizuje proto, aby zajišťovaly činnost příslušného rezortu, ale proto, aby projednávaly a doporučovaly úřadem a radou předkládané rozbory a návrhy pro rozhodování zastupitelstva. Proto v případě vzdělávání je vystoupení představitele TOP09 proti předsednictví zástupce KSČM ve výboru pro výchovu, vzdělávání a zaměstnanost spíše populistickým odrazem nálad z jiných krajů k obsazování funkcí s jinou kompetencí, než upozorněním na jakoukoliv reálné ohrožení vzdělávání v Jihomoravském kraji. Jedná se o oblast školství, kterou má v rukou KDU-ČSL (náměstek hejtmana i předseda komise pro výchovu a vzdělávání).
    5. Roztomilým folklórem byl protinávrh ODS na Václava Božka do funkce hejtmana, který posloužil jako zpestření jednání, protože těžko mohl někdo očekávat, že oslovený výzvu přijme.

Je zjevné, že v řadě vystoupení bylo „přání otcem myšlenky“. Rozdílnost pohledů na vytvořené uspořádání vztahů v samosprávě by však nemělo ohrozit její akceschopnost v zájmu rozvoje kraje a v zájmu jeho obyvatel. V tomto duchu se vyjádřil i staronový hejtman.

Vážené kolegyně, vážení kolegové,
odložme ješitnost a podobné atributy lidského jednání a neřiďme se „vzory“ parlamentu a vlády. Omlouvám se, pokud se mé hodnocení někoho dotklo. Jsem připraven k věcné diskuzi nad řešením systémových, strategických, programových i speciálních otázek s každým. Společnost není v situaci, aby si mohla dovolit luxus osobních animozit, mezistranických rozmíšek a budování bariér, jejichž odklízení bývá nákladné.

Ing. Pavel Březa,
člen Zastupitelstva Jihomoravského kraje


| Autor: MěV KSČM Brno | Vydáno dne 28. 11. 2012 | 1032 přečtení | Informační e-mailVytisknout článek

(c) Mětský výbor KSČM Brno 2009 - 2017. Objednatel: KSČM, zhotovitel: KSČM.
Šíření textových a obrazových materiálů možné pouze s výslovným svolením Městského výboru KSČM Brno. Stránky využívají redakční systém phpRS.