Život a dění v Brně

Systém parkovacích domů v Brně má zádrhely

BRNO – Systém parkovacích domů v centru Brna se nedaří budovat zcela podle představ jeho autorů. V čem jsou jeho zádrhely – jsme se zeptali náměstka brněnského primátora Olivera Pospíšila.

Podle původních představ už měl stát nový parkovací dům mezi magistrátní radnicí a hotelem International v Panenské ulici. Soukromý partner společnosti Brno parking prý ale netušil, jaká úskalí jsou spojena se stavebním řízením. Na nedodržení harmonogramu přípravy stavby se podepsala i hospodářská krize. Ani komunikace mezi privátním partnerem a vedením města nebyla dobrá, nastaly změny v představenstvu společnosti a čeká se na obsazení funkce jejího předsedy.

Radní města projednali informaci, že zřejmě se nepodaří naplnit termíny dle budoucí nájemní smlouvy. Ta určovala i vztah subjektů na pozemku pro stavbu hromadné garáže téměř 400 aut v Panenské ulici, který zůstane i nadále v majetku města. »Stojí před námi inovace smlouvy od jejího základu. Řeší se i požadavky souseda chystané stavby – hotelu International. Po dřívějších neúspěšných věštbách si neodvažuji odhadnout, kdy se skutečně začne budovat. Nejvíce času zabere získání pravomocného územního rozhodnutí, pak stavebního povolení. Privátní partner informoval, že vybudování samotného parkovacího domu v Panenské bude trvat něco málo přes rok. Tedy, když záležitost dobře půjde, může dílo finišovat do dvou let od vydání pravomocného územního rozhodnutí,« uvedl náměstek primátora.

Připustil, že takový termín by ještě nebyl v kolizi s časovým plánem rekonstrukce Dominikánského náměstí před magistrátní radnicí. Z náměstí mají v budoucnu parkující automobily zmizet.

Nabídne se jim kapacita nového parkovacího domu v Panenské. Pokud by tento objekt nevznikl, nastal by pro vedení města problém.
Jaká je situace s ohlášenou stavbou podzemního parkovacího domu pro 430 aut v parku před Janáčkovým divadlem? Podle náměstka primátora dokumentace stavby je v pořádku. Avšak investiční náklady díla jsou tak velké, že soukromý investor si na tuto stavbu čistě ze svých peněz netroufá. »Bude třeba začlenit tento stavební záměr do systému budování vícero parkovacích domů v centru Brna, ve kterém bude větší podíl hrát financování z prostředků buď z akciové společnosti ve vlastnictví města nebo přímo z městského rozpočtu,« řekl zklamaně Pospíšil.

Jak je využit užfungující parkovací dům na rohu Moravského náměstí a Kounicovy ulice pro asi tři stovky vozidel? Dle náměstka primátora Pospíšila tento zcela soukromý objekt má garážovací kapacitu využitu téměř zcela. Až bude zaveden nový systém parkování v centru Brna s důrazem na dohled na korektnost parkování vozidel podle silničního zákona a městské vyhlášky, pak by neměl být problém parkovací domy zaplnit. »Město však do budoucna nemůže připustit, aby poplatky v parkovacích domech byly extrémně vysoké. Musejí být v únosné míře. Tato skutečnost naopak dělá napětí v ekonomice parkovacích domů. Avšak v okamžiku až budou nákladné parkovací domy ve středu Brna hotovy, nastane důraz na dodržování korektního legálního parkování v ulicích daleko důslednější, než dnes. Přinese to určité nepohodlí pro řidiče, kteří si dosud nedělají těžkou hlavu s tím, kam odloží své auto. I tam, kde se parkovat nemá,« podtrhl Pospíšil.

Doplnil, že další parkovací domy se plánují i u dnešního hlavního vlakového nádraží. Jeden z nich má být součástí budoucího paláce naproti bývalému Tuzexu – tato soukromá stavba ale stojí kvůli krizi. Není vyloučeno, že i naproti hotelu Grand, v místě dnešního parkoviště se závorou, bude postaven zakladač vozidel do budoucího parkovacího domu s automatickým systémem.
Člen komise dopravy Rady města Brna Ladislav Býček (KSČM) ke uvedené informaci poznamenal: »Oceňuji otevřenost pana náměstka Pospíšila s jakou popisuje anabázi parkovacích domů. To je tak vše, co je na kauze pozitivní. Na tento problém se nelze dívat jen očima dneška bez toho, abychom nepojmenovali konkrétní zodpovědnost za ni. A nezodpověděli si tyto otázky: V jakém stavu je v Brně koncepce dopravy tzv. v klidu, včetně jejího řešení stavbou parkovacích domů? Za druhé: Proč selhala, dá-li se to tak říct, a. s. Brno parking a zná vedení města způsob řešení problémů v této akciovce, ve které má město pouze třetinový podíl? Přitom na jednání nejméně tří po sobě jdoucích zastupitelstev projednávala samospráva problémy spojené s a. s. Brno parking. Dohodnut byl razantní postup změn. Nebo město po čase ze společnosti samo vystoupí? Za třetí: S jakou investiční koncepcí vystoupí a co zastupitelstvu města Brna, tedy i veřejnosti, předloží nové vedení magistrátní radnice po říjnových komunálních volbách? Nikoliv však pouze na rok 2011,« tázal se zastupitel Býček.

(vž)


| Autor: MěV KSČM Brno | Vydáno dne 03. 08. 2010 | 1423 přečtení | Informační e-mailVytisknout článek

(c) Mětský výbor KSČM Brno 2009 - 2017. Objednatel: KSČM, zhotovitel: KSČM.
Šíření textových a obrazových materiálů možné pouze s výslovným svolením Městského výboru KSČM Brno. Stránky využívají redakční systém phpRS.