Život a dění v Brně

Stanovisko klubu zastupitelů v ZMB zvolených za KSČM ke koncepci rozvoje městského zdravotnictví

Materiál k projednání ZMB dne 9. 3. 2010. Analýza limitujících faktorů a navržené řešení Klubu zastupitelů zvolených za KSČM.

Vytvoření a realizace koncepce rozvoje městského zdravotnictví je limitováno zejména těmito faktory:

  • existencí sektorů v městském zdravotnictví (státní, soukromý), na které nemá statutární město Brno žádný vliv; nemůže ovlivňovat odbornou strukturu zdravotnických služeb v těchto zařízeních ani jejich umístění z hlediska dopravní dostupnosti pro občany;
  • skutečností, že i v městských zdravotnických zařízeních se projevuje finanční nestabilita daná nefunkčním systémem úhrad zdravotní péče prostřednictvím zdravotních pojišťoven;
  • nedostatečnou provázaností systémů zdravotní a sociální péče vyplývající především z legislativy

Některé důsledky působení výše uvedených faktorů:

  • dlouhé čekací lhůty na odborná vyšetření a léčebné zákroky;
  • naprostý nedostatek lůžek následné péče;
  • v některých městských částech nejsou některé zdravotnické služby poskytovány v potřebném rozsahu – např. lékaři v systému kapitačních plateb mnohdy nepřijímají další pacienty, potom tato služba v dané městské části chybí;
  • přesuny neatraktivních pacientů (pacienti s více chorobami, dlouhodobě ležící) z fakultních nemocnic do městských zařízení (zde se projevuje mimo jiné stále větší specializace fakultních nemocnic);
  • snižování dostupnosti zdravotní péče pro obyvatele města tím, že zdravotnická zařízení jsou finančně limitována zdravotními pojišťovnami

Klub zastupitelů zvolených za KSČM navrhuje tato řešení:

  • zachovat polikliniku Zahradníkova (Sdružení zdravotnických zařízení II) i po její rekonstrukci v majetku města Brna jako městem řízenou příspěvkovou organizaci; pouze tímto způsobem může město přímo ovlivňovat strukturu a rozsah zdravotnických služeb poskytovaných tímto zařízením;
  • rovněž tak zachovat Centrum dětských odborných zdravotnických služeb, Žerotínovo nám., v majetku města Brna jako městem řízenou příspěvkovou organizaci; hledat zdroje na financování rekonstrukce této budovy;
  • řešit řízení poliklinik Halasovo nám. 1 a Horníkova 34 – je potřeba vzít v úvahu i možnost vytvoření příspěvkové organizace řízené městem tak, aby bylo možné ovlivňovat strukturu zdravotnických služeb poskytovaných těmito poliklinikami;
  • modernizovat Úrazovou nemocnici a zachovat ji jako městské zdravotnické zařízení; zachovat, případně rozšířit počet akutních lůžek; v tomto smyslu působit na uzavření příslušných smluv se zdravotními pojišťovnami;
  • využití budov na Kolišti – posoudit možnost jejich využití pro vybudování zařízení následné péče;
  • zajistit zdroje pro rekonstrukci a dobudování LDN Červený kopec;
  • v rozpočtu města Brna zařadit městské zdravotnictví jako prioritu; současně hledat další zdroje financování zejména investičních akcí v městských zdravotnických zařízeních
  • posoudit rozsah a skladbu zdravotnických služeb garantovaných městem


V Brně 9.3.2010.


| Autor: MěV KSČM Brno | Vydáno dne 09. 03. 2010 | 1008 přečtení | Informační e-mailVytisknout článek

(c) Mětský výbor KSČM Brno 2009 - 2017. Objednatel: KSČM, zhotovitel: KSČM.
Šíření textových a obrazových materiálů možné pouze s výslovným svolením Městského výboru KSČM Brno. Stránky využívají redakční systém phpRS.