Materiál k projednání ZMB dne 9. 3. 2010. Analýza limitujících faktorů a navržené řešení Klubu zastupitelů zvolených za KSČM.
Vytvoření a realizace koncepce rozvoje městského zdravotnictví je limitováno zejména těmito faktory:
- existencí sektorů v městském zdravotnictví (státní, soukromý), na které nemá statutární město Brno žádný vliv; nemůže ovlivňovat odbornou strukturu zdravotnických služeb v těchto zařízeních ani jejich umístění z hlediska dopravní dostupnosti pro občany;
- skutečností, že i v městských zdravotnických zařízeních se projevuje finanční nestabilita daná nefunkčním systémem úhrad zdravotní péče prostřednictvím zdravotních pojišťoven;
- nedostatečnou provázaností systémů zdravotní a sociální péče vyplývající především z legislativy
Některé důsledky působení výše uvedených faktorů:
- dlouhé čekací lhůty na odborná vyšetření a léčebné zákroky;
- naprostý nedostatek lůžek následné péče;
- v některých městských částech nejsou některé zdravotnické služby poskytovány v potřebném rozsahu – např. lékaři v systému kapitačních plateb mnohdy nepřijímají další pacienty, potom tato služba v dané městské části chybí;
- přesuny neatraktivních pacientů (pacienti s více chorobami, dlouhodobě ležící) z fakultních nemocnic do městských zařízení (zde se projevuje mimo jiné stále větší specializace fakultních nemocnic);
- snižování dostupnosti zdravotní péče pro obyvatele města tím, že zdravotnická zařízení jsou finančně limitována zdravotními pojišťovnami
Klub zastupitelů zvolených za KSČM navrhuje tato řešení:
- zachovat polikliniku Zahradníkova (Sdružení zdravotnických zařízení II) i po její rekonstrukci v majetku města Brna jako městem řízenou příspěvkovou organizaci; pouze tímto způsobem může město přímo ovlivňovat strukturu a rozsah zdravotnických služeb poskytovaných tímto zařízením;
- rovněž tak zachovat Centrum dětských odborných zdravotnických služeb, Žerotínovo nám., v majetku města Brna jako městem řízenou příspěvkovou organizaci; hledat zdroje na financování rekonstrukce této budovy;
- řešit řízení poliklinik Halasovo nám. 1 a Horníkova 34 – je potřeba vzít v úvahu i možnost vytvoření příspěvkové organizace řízené městem tak, aby bylo možné ovlivňovat strukturu zdravotnických služeb poskytovaných těmito poliklinikami;
- modernizovat Úrazovou nemocnici a zachovat ji jako městské zdravotnické zařízení; zachovat, případně rozšířit počet akutních lůžek; v tomto smyslu působit na uzavření příslušných smluv se zdravotními pojišťovnami;
- využití budov na Kolišti – posoudit možnost jejich využití pro vybudování zařízení následné péče;
- zajistit zdroje pro rekonstrukci a dobudování LDN Červený kopec;
- v rozpočtu města Brna zařadit městské zdravotnictví jako prioritu; současně hledat další zdroje financování zejména investičních akcí v městských zdravotnických zařízeních
- posoudit rozsah a skladbu zdravotnických služeb garantovaných městem
V Brně 9.3.2010.