|
A je to!
V pondělí 8. března ve 12.15 hod. končí 4. zasedání Zastupitelstva města Brna, které projednalo celkem 130 bodů. Když odečtu skoro jednu hodinu přestávek, tentokrát způsobených technickými problémy s komunikačním a hlasovacím zařízením, dostávám se na průměr 1,5 minut na jeden bod.
U některých to nepřekvapí – schvalují se mechanicky po důkladném projednání v komisích a výborech – jinde je to překvapivé, protože se o projednání nezvídáme ani v důvodových zprávách. Vedení města – tentokrát především ústy 1. náměstka primátora Roberta Kotziana – raději nabízí osobní setkávání, než by připustilo potřebu členů zastupitelstva dostávat materiály vypovídající. Zřejmě neočekávají zájem o problematiku u většiny členů zastupitelstva (zejména koaličních) a tak se domnívají, že je příliš času stát nebude.
- Město má nového ředitele Městské policie. Stalo se tak 44-mi hlasy (kromě TOP 09) prakticky bez diskuze. JUDr. Ing. Jaroslav Přikryl pouze symbolicky vyjádřil svou vizi na můj podnět s odkazem na to, že své záměry projednával v jednotlivých klubech. Poněkud zřejmě zapomenul, že jednání v klubech není veřejnou platformou k občanům. Jako předseda klubu KSČM jsem se tedy spokojil s ujištěním primátora, že koncepce Městské policie bude zpracována a předložena následně.
- Společnost STAREZ-SPORT, a.s. si přišla na prostředky z rozpočtu jednak zvýšením základního kapitálu společnosti (9 mil. Kč na rekonstrukci haly Rondo) a také na 2,6 mil Kč na provoz sportovní haly mobilního kluziště za Lužánkami. Nakonec došlo i na představení nového ředitele Mgr. Martina Mikše, kterého nám náměstek Macek představil v zadních lavicích, aniž mu dal prostor pro prezentaci.
- Na základě povinností vyplývajících ze zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů byl předložen na vědomí Závěrečný účet Dobrovolného svazku obcí Cyklistická stezka Brno-Vídeň za rok 2009. Rok 2009 není překlep, jedná se skutečně o závěrečný účet, který byl vyvěšen na úřední desce Magistrátu v dubnu roku 2010. Odbor dopravy se rozhodně neunáhlil.
- Prostřednictvím schvalování úhrady právní pomoci ve sporu „Trolejbusová vozovna Brno-Komín“ jsme se nějak mimochodem dozvěděli o pravomocném rozsudku Vrchního soudu v Olomouci ze dne 21.10.2010. To, že je rozsudek ve prospěch statutárního města Brna, jsme se dozvěděli až na přímý dotaz při projednávání bodu. Není v této souvislosti bez zajímavosti, že faktura má datum 4.1.2011 a splatnost 15 dní. Inu, odbor dopravy – komise dopravy projednala 11.1.2011.
- Pokud se Vám zdá, že navýšení rozpočtových nákladů projektu „Přírodovědné exploratorium“ z 86,2 mil. Kč na 97,2 mil Kč vyžaduje vysvětlení, musí Vám stačit sdělení 1. náměstka primátora, že o podrobnostech navýšení pečlivě jednali. To, že rozhoduje zastupitelstvo aniž by tyto informace dostalo, by se standardem stát nemělo.
- Do souborů poskytovaných dotací v různých oblastech, které vznikají na základě předem nastavených parametrů zasahuje v individuálních případech Rada města Brna, která se ani nenamáhá takové zásahy vysvětlit. Ona totiž hlasovala na něčí návrh a výsledek je takový, jaký je. Navrhovatel to také nezdůvodňoval?
- Zastupitelstvo přijalo Strategii protidrogové politiky města Brna na období let 2011 až 2014.
- Výjimečně nízký počet 34 hlasů dostalo usnesení, kterým byly vybrány nabídky dvou firem v rámci výběrového řízení „Startovací byty na území města Brna“, a to REKO, a.s. (46 bytových jednotek, z toho 7 bj. 1+kk, 39 bj. 2+kk a 24 garážových stání v k.ú Žebětín – 79,3 mil. Kč bez DPH) a IMPERA styl, a.s. (38 bj., z toho 14 bj. 1+kk, 26 bj. 2+kk a 8 bj. 2+1 v k.ú. Bystrc – 72,0 mil Kč bez DPH). Další nabídky nesplnily podmínky výběrového řízení, takže další částka rozpočtovaná na startovací byty bude řešena novým výběrovým řízením. Vedení města slíbilo, že se vypořádá s kritickými připomínkami k podmínkám výběrového řízení, zejména pokud se týká toho, že město neposkytlo vlastní pozemky a tudíž jsou dalším nákladem v ceně. Kritické vystoupení zastupitele za TOP 09 pana Kacera bylo bez odezvy a projevilo se pouze v hlasování.
- Zastupitelstvo schválilo:
- prodeje bytových domů Krokova 52a, Sýpka 11, Skácelova 39, Skácelova 53, Svatoplukova 86/Podsednická 1, Šumavská 14, Šumavská 16, domovního celku Vodova 51,53 a rodinného domu Pražákova 17/Bohunická 31,
- záměry prodeje a stanovilo ceny bytových domů Antonína Macka 5, Antonína Macka 7, Gorazdova 6, Merhautova 106, Palackého tř.2/Antonína Macka 1, Rybářská 11, Šumavská 20, domovních celků Kubešova 10,12,14, Ondříčkova nám. 18/Nezamyslova 45,47,49, vymezených jednotek v bytových domech Cornovova 52a a Jana Uhra 6, stanovení ceny bytového domu nám. 28. října 25 a Palackého tř. 172,
- přeřazení do seznamů domů připravovaných k prodeji domovních celků Renneská 33,35,37,39,41,43, Borovská 28,30, Palackého třída 5,7,7a a bytových domů Skopalíkova 13 a Helfertova 38.
- Zastupitelstvo v souladu se Statutem města Brna a v zájmu bytové politiky neschválilo MČ Brno-Žabovřesky použití odpisů DHM z VHČ – bytového hospodářství ve výši 3,5 mil. Kč.
- Zastupitelstvo vzalo na vědomí již zbytečnou žádost 2607 občanů o vyslovení nesouhlasu s vybudováním hromadných garáží pod Zelným trhem, protože v této věci splnila Rada města Brna slib a vybudování odmítla. Město tak vyhovělo občanům i zájmům města aniž vynaložilo náklady na referendum požadované Stranou zelených před komunálními volbami.
- V souvislosti se změnami v projektech financovaných z operačního programu lidské zdroje a zaměstnanost uznal primátor na moje výhrady k formulování usnesení a dodal, že jsem dosáhl velkého vítězství. Dosáhl jsem ovšem pouze nápravy chybně předložených usnesení. Vítězství by si měl připsat sám primátor, který dokázal uznat jiné stanovisko.
- Na závěr navázalo vedení města na „trezorovou hru“ při předložení návrhu usnesení na vyjádření zásadního nesouhlasu města se změnami stávajícího systému rozpočtového určení daní ve smyslu snížení podílu hlavního města Prahy a statutárních měst Brna, Ostravy a Plzně, podloženého tabulkami dopadu změn, ale nikoliv nezbytnou argumentací.
- V rámci dotazů, připomínek a podnětů členů ZMB jsem komentoval první údaje tzv. cenové mapy nájemného ČR, které vydává Ministerstvo pro místní rozvoj. Upozornil jsem na to, že např. v Blansku udává cenová mapa obvyklé nájemné 85,30-94,30 Kč/m2, zatímco Sdělení MMR č. 180/2009 Sb. na základě zákona č. 107/2006 Sb., o jednostranném zvyšování nájemného udává cílové nájemné 56,- Kč/m2. Nárůst skoro 70% je alarmující pro vývoj nájemného v městě Brně, kde se cílové nájemné pohybuje podle katastrálních území 75,91-111,97 Kč/m2, protože by vyvedl nájemné na hodnoty kolem 150,- Kč/m2. Proto jsem požádal vedení města, aby zajistilo zpracování objektivních nákladových podkladů pro určení cenových relací v městě Brně, umožňující zohledňovat i kvalitu bytu. Upozorňuji jsem na to, že veškeré dosavadní kalkulace (MMR) neberou v úvahu ceny nájemného v obecních bytech (protože jsou regulované). Při zohlednění obecních bytů by jejich podíl na celkovém objemu nájemních bytů mohl vrátit cenovou mapu na reálnější úroveň. Města a obce jsou jiný vlastník bytového fondu a z povahy veřejné správy musí sledovat nejen příjmové zájmy, ale také odpovědnost za bytovou a sociální politiku.
- Přestože Ing. L. Býček upozornil na stav zastoupení města v orgánech společnosti BRNO PARKING, a.s., kde není funkční dozorčí rada, nedošlo od 3. zasedání ZMB k žádnému řešení. Městu již řešení parkování na srdci neleží?
Další již 4. zasedání ZMB skončilo. „A JE TO!“, řekli by společně Pat a Mat. Může to říci i primátor a koalice. Vedení města by se však mělo zamyslet nad způsobem vypořádávání se s předkládáním věcné problematiky zastupitelstvu a vybavování opozice informacemi (pokud o ně koaliční zastupitelé nestojí). Záležitosti projednávané na zasedání zastupitelstva nelze zavírat za dveře kanceláří náměstků pro jednání „mezi čtyřma očima“ s jednotlivými „dotěrnými“ členy opozice. Mohlo by se stát, že vedení města pak nebude mít čas na nic jiného.
Ing. Pavel Březa,
člen Zastupitelstva města Brna
| Autor: MěV KSČM Brno |
Vydáno dne 10. 03. 2011 | 1653 přečtení |
|
|