Brilantní francouzská komedie v české premiéře

Autor: MěV KSČM Brno <kscm(at)kscm-brno.cz>, Téma: Z novinářského bloku Václava Žaluda, Vydáno dne: 13. 04. 2018

BRNO - Dobrých komedií není nikdy dost, a proto do Mahenova divadla v Brně přichází 13. dubna v české premiéře „novodobý Molière“ Sébastien Thiérry a ptá se: Kdo je pan Schmnitt? Jenže odpověď na tuto otázku není vůbec jednoduchá! Pátrání po ní však zaručeně vzbudí salvy smíchu a nakonec snad i malé zamyšlení nad absurditou života. 

Zazvoní tlefon a život dosud spořádaného manželského páru Bérandových se obrátí vzhůru nohama. Zvlášť, když žádnou pevnou linku vlastně nemají a nejmenují se ani Schmittovi, jak se jim snaží namluvit hlas na druhé straně aparátu. Roztáčí se kolotoč ztřeštěných situací a neuvěřitelných záměn. Nic není na svém místě. Tam, kde visel portrét tchýně, je nyní obraz psa. Klíče od bytu nepasují do zámku a na obvyklém čísle policie se hlásí taxislužba. Co dělat? Všechny dosavadní jistoty jsou rázem zpochybněny, člověk neví, čí je. 

Thiérryho komedii v režii Jany Kališové sehrají v hlavních rolích manželů Bérandových Eva Novotná s Dušanem Hřebíčkem. Podle režisérky Kališové inscenace nepřináší žádné logické vysvětlení proč zmatečné situace francouzské rodiny Bérandových převtělené do lucemburské rodiny Schmittových vůbec nastaly. A zdá se, že se něco podobného může opakovat.

Premiéru v pařížském Théâtre de la Madeleine měla tato fraška v roce 2010 s Richardem Berrym v hlavní roli a byla nominována na prestižní cenu Molière. Její autor, Sébastien Thiérry, navazuje na tradici píšících herců, je pokračovatelem slavných komediografů. Thiérry upoutat svojí tvorbou i společenskými postoji. V roce 2015 např. způsobil skandál svým provokativním vystoupením v televizi během udílení Molièrových cen, když zcela nahý hájil postavení dramatických autorů před francouzskou ministryní kultury Fleur Pellerin. Paradoxům a absurditám života se umí Sébastien Thiéry vysmát v životě i na jevišti.

Představitel role pana Béranda v Mahenově divadle v Brně Dušan Hřebíček poznamenal, že hra mu velmi připomíná současný veřejný a politický život, kdy všichni tvrdí něco, co není pravda.
(vž)