Najdeme čas také bilancovat?

Autor: MěV KSČM Brno <kscm(at)kscm-brno.cz>, Téma: Informace zastupitelů, Vydáno dne: 14. 12. 2012

Zastupitelstvo města Brna završilo druhou desítku svých zasedání a současně uzavřelo rok 2012. Mohlo by se očekávat bilancování uplynulých dvou let šestého volebního období, ve kterém poprvé v městě Brně „spolupracuje“ tzv. velká koalice, tedy ČSSD s ODS, která se vrátila po čtyřletém koaličním půstu. Náročná agenda projednávaných bodů, z nichž některé se těšily mimořádnému zájmu a rozsáhlé diskuzi, však žádné zamýšlení nedovolila.

    1. Bez ohlasu se konalo představení nově jmenovaného ředitele společnosti Pohřební a hřbitovní služby, a.s. Mgr. Michala Tomáška. Ani v předvánočním období se nad těmito službami nikdo zvlášť nezamýšlel.
    2. První rozruch se odehrál až kolem pojmenování náměstí v městské části Brno-Bystrc. Rada se „vzepřela“ návrhu na pojmenování „Horní náměstí“ s odůvodněním, že bude vhodnější náměstí pojmenovat po nějaké významné osobě. Současné „významné osoby“ nelze podezřívat ze „střetu zájmů“, protože pojmenování po žijících osobách není přípustné. Avšak argumentace, že název „Horní náměstí“ by se mohl opakovat v dalších městských částech, a tím znesnadnit orientaci v rámci města, je neprofesionální, protože jednou použitý název již na území města použít nelze. Zdůrazňování oprávnění zastupitelstva na pojmenování ulic (srovnejme s projednáním Pokynů pro návrh Územního plánu města Brna – odst. 8) jako argumentace proti názvům vzniklým z dokumentací na OÚPR je absurdní a svědčí o nedostatku respektu k pojmům v místě zažitým. V tomto smyslu jsem apeloval v závěrečných podnětech členů zastupitelstva, abychom nevstupovali násilně do místních zvyklostí.
    3. Návrh rozpočtu města Brna na rok 2013 vyvolal rozsáhlou a pestrou diskuzi, v níž se odrážely i další projednávané body, přestože v rámci příprav a na veřejném projednávání se setkává se zájmem minimálním. Obrana rozpočtu s tím, že již „zítra“ je možno navrhovat změny je sice realistická, ale svým způsobem komická. Rozpočet by měl být založen nad dříve projednanou a schválenou finanční strategií a zejména významné investice by měly být projednávány samostatně. Koalice šla tak daleko, že odmítla požadavek, aby v budoucnu byly zastupitelstvu předkládány jednotlivé etapy tvorby rozpočtu (27 zastupitelů se zdrželo hlasování). V externím hodnocení úvěrové spolehlivosti (ratingu) město Brno obhájilo dosavadní pozice (v jednom hodnocení si polepšilo o 1 kategorii).
    4. Rozpačitá jsou jednání kolem změn seznamů obecních bytových domů prodávaných městem podle Pravidel prodeje. Celkově široké pravomoci městských částí v oblasti bydlení zde začínají narážet na vedení města Brna, zejména tam, kde údajně MČ podléhají tlaku občanů na prodeje. Diskuze se za účasti občanů rozpoutala kolem návrhu neschválit přesun do prodeje domovního celku Heleny Malířové 4 až 14 v MČ Brno-sever v rozporu s doporučením městské části. Možná se dostáváme do stavu, kdy městské části budou naoko k občanům vstřícní s tím, že si na „zlého muže“ zahraje město. Zásadní problém je však jinde. Motivem pro zájem nájemníků o získání bytu do vlastnictví bývají výhrady k údržbě bytového domu a především razantní růst nájemného podle zákona o jednostranném zvyšování nájemného (alespoň v některých MČ) a hrozba dalšího růstu po roce 2012. Přitom obecně musí platit, že nájemní bydlení je levnější, než bydlení vlastnické. Odrazovat by také měly zkušenosti s činností společenství vlastníků jednotek v domě. Chce-li město uklidnit a stabilizovat situaci, musí jednoznačněji vyjádřit svou bytovou politiku, pokud se týká rozsahu bytového fondu, který si již ponechá a bude případně rozšiřovat, a především celoměstskou strategií týkající se výše nájemného a způsobu jeho určování. Do té doby lze očekávat problémy ve hledání shody obou stupňů samosprávy (města a městských částí) a stresy vyplývající z představ, požadavků a očekávání nájemníků.
    5. Město již delší dobu (od roku 2008) hledalo způsob, jak se zbavit spoluvlastnického podílu (cca 1/11) na areálu Šumavská 31 a 33. Zastupitelstvo tento prodej schválilo. Potud by to bylo v pořádku. Součástí kupní smlouvy je však závazek kupujícího uzavřít s městem nájemní smlouvu na pronájem asi 1000 m2 nebytových prostor a dvou parkovacích stání pro potřeby magistrátu. Město tak získané prostředky z prodeje spotřebuje na několik let nájmu v objektu, který vlastnicky opouští. Přitom mělo dost času se připravit na opuštění tohoto areálu. Pokračujeme tak v nedomyšlených a nepřipravených rozhodnutích, jako bylo naopak získání domu JALTA.
    6. Racionálním krokem je rozhodnutí o „centrálním nákupu elektrické energie a zemního plynu pro statutární město Brno“, který potvrdilo zastupitelstvo podle platného znění zákona o zadávání veřejných zakázek aktem „schválení odůvodnění veřejné zakázky“.
    7. Dopravní podnik města Brna disponuje v letošním roce částkou 1 781 mil. Kč z rozpočtu města Brna jako tzv. „kompenzaci z veřejné přepravy cestujících“ a na rok 2013 deklaroval potřebu navýšení o 50 mil. Kč (tj. o necelá 3%). Výsledkem jednání je částka 1 741 mil. Kč a úsporná opatření v Městské hromadné dopravě pro rok 2013 spočívající ve snížení dopravních výkonů, která se v konkrétních případech setkávají s argumentací vyjadřující nežádoucí dopady na přepravní komfort v určité lokalitě, v určitých dopravních vazbách a pro specifické skupiny obyvatel. K těmto argumentům však bude DPmB přihlížet až při posuzování realizovaných úsporných změn, takže dotčené lokality a dotčení občané poslouží jako „pokusní králíci“.
    8. Zastupitelstvo schválilo pozastavení procesu pořizování nového Územního plánu města Brna a procesu pořizování změn Územního plánu města Brna vyplývajících ze Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje, protože tyto zásady byly Nejvyšším správním soudem dne 21. 6. 2012 zrušeny. Tyto kroky byly právně nezbytné. Široká diskuze se odehrála nad návrhem usnesení, kterým zastupitelstvo „bere na vědomí první verzi návrhu Pokynů pro zpracování návrhu Územního plánu města Brna“. Diskuze se točila kolem toho, zda je možné, aby zastupitelstvo „bralo na vědomí“ dokument, který ve své kompetenci má schvalovat, a jaký prostor se tak vytváří pro jeho případnou aplikaci odborem při rozhodování. Předložený Návrh pokynů totiž vyhodnocuje původní tři varianty konceptu a formuluje variantu výslednou, a to aniž jsou dokončena a doložena vypořádání veškerých připomínek v procesu pořizování. Zkušenosti z posuzování postupů Magistrátu města Brna i Krajského úřadu Jihomoravského kraje v řízeních Nejvyššího správního soudu by měly být varováním před jakoukoliv improvizací.
    9. K základnímu dokumentu „Strategie pro Brno“ vzalo zastupitelstvo na vědomí „aktualizaci analytické části“ a „vyhodnocení výsledků měření Indikátorové soustavy Strategie pro Brno“. V obecném zájmu je, aby se posouzení rozborů a navazujícím návrhům dalšího rozvoje města dostala včas pozornost veřejnosti.

Charakteristikou „předvánočního“ zasedání zastupitelstva byla široká shoda ve většině rozhodování, ale také rozsáhlá diskuze k „vybraným“ tématům, kterou primátor trpělivě, i když se stereotypními komentáři a za přizvukování svých náměstků, připouštěl. Diskutovaná zásadní i okrajová rozhodnutí však byla přijímána ve stylu koalice kontra opozice, jakoby vyjádřenou argumentaci nikdo neslyšel (což není akustikou sálu). Takové „přátelské válcování opozice“ bychom přece jen měli nahradit věcnou diskuzí a vnímáním názorů druhé strany ještě před zasedáním, tedy než před kamerami přímého přenosu získá herecký prvek převahu nad racionálním uvažováním.
V polovině volebního období bychom měli bilancovat efektivnost svého rozhodování a využívání potenciálu celého zastupitelstva. Co vy na to, dámy a pánové, napříč politickým spektrem?

Ing. Pavel Březa,
člen Zastupitelstva města Brna