Komunisté se připravují na zastupitelstvo kraje

Autor: MěV KSČM Brno <kscm(at)kscm-brno.cz>, Téma: Aktuality a novinky, Vydáno dne: 08. 12. 2010

BRNO – Druhý návrh záměrů územního rozvoje dopravní a technické infrastruktury Jihomoravského kraje diskutovali s jihomoravským krajským radním Davidem Mackem (KDU-ČSL) pro územní plánování a jeho spolupracovníky krajští komunističtí zastupitelé. Chystali se na rokování krajské samosprávy, která projedná 16. prosince i návrh rozpočtu pro rok 2011.

Radní Macek doporučil zastupitelům schválit pro stavbu brněnského úseku rychlostní komunikace R43 trasu ve stopě rozestavěné potektorátní dálnice tunelem přes Brno-Bystrc. A k tomu zvolit severní obchvat města Kuřimi. Tlumočil přitom názor starosty Bystrce a exministra obrany Vladimíra Vetchého, že bystrcká radnice dálnici skrz tuto městkou část nikdy nepřipustí. Podřídí se jen v případě, že o tom rozhodnou nadřízené orgány.

U stavby R52 doporučil radní Macek držet trasu Pohořelice – Mikulov souběžně s dosavadní silnicí I/52. K záměru stavby R55 Břeclav-Hodonín-Otrokovice pro překonání kontroverzního hnízdiště skřivana lesního v Bzenecké dúbravě se všechny místní samosprávy po komunálních volbách přiklonily k budování severního obchvatu rezervace. Pro trasu R55 od Břeclavi  na Vídeň nejsou podmínky, protože Rakousko nehodlá připustit, aby v tomto malebném úseku jezdila vozidla nad 3,5 t. Macek též doporučil členům samosprávy vybrat ke stavbě nové dálniční „zatáčky“ pod Brnem pro cestování z Prahy do Vídně modřickou variantu tangenty.

Rosický zastupitel Pavel Pavlík se zajímal proč se stavba silničního obchvatu Rosic u Brna z dálničního přivaděče má přiklonit k jeho severní variantě. Dílo pokračuje jižně od obce Zastávka u Brna a severně od Zakřan s návratem na silnici I/23.

Zástupkyně města Kuřimi a místopředsedkyně občanského sdružení Obchvat Kuřimi vyjádřila náměstku Mackovi a územním plánovačům hrubou nespokojenost části občanů se záměrem stavby severního obchvatu a argumentovala pro budování obchvatu jižním tunelem. Občané totiž nechtějí obehnat Kuřim z čtyř stran tranzitními a hlavními silnicemi a odříznout tak město od okolní přírody.
Komunističtí zastupitelé z Břeclavska si vyjasnili nejednotné názory na vedení R52 podél Novomlýnských nádrží a CHKO Pálava tak, aby krajina utrpěla co nejméně. Doporučily to tak též výsledky studie EIA, tedy vlivu stavby na životní prostředí.

Zastupitel Josef Bouda tlumočil krajským plánovačům nespokojenost lidí s už desítky let nešťasně řešeným silničním obchvatem či průjezdem města Bučovice.

Předseda klubu zastupitelů Jihomoravského kraje za KSČM Stanislav Navrkal na poradě konstatoval, že připravený návrh rozpočtu regionu pro rok 2011, stejně jako návrh krajských dotací jsou v souladu s volebním program KSČM, tedy komunisté nebudou mít zásadní výhrady. Nová krajská koalice ČSSD s KDU-ČSL ustavila 12 komisí rady, z toho dvě dosavadní zrušila a dvě nové (energetickou a pro evropské fondy) zavedla. Komunisté v nich mají dva předsedy komisí, čtyři místopředsedy a 18 řadových členů. Navrkal upozornil na nebezpečí plynoucí od někteých krajských politiků, kteří kvůli nedostatku žáků chtějí rušit v jihomoravských okresech dosavadní střední odborné školy a zbylými zájemci naplnit SOŠ v Brně. Zastupitelé budou jednat rovněž o racionalizaci a ekonomickém zefektivnění společného hospodářského provozu státních fakultních, krajských a městských nemocnic.

(vž)