Brněnské komunální problémy na přetřesu lídrů

Autor: MěV KSČM Brno <kscm(at)kscm-brno.cz>, Téma: Aktuality a novinky, Vydáno dne: 07. 10. 2010

BRNO – Nad žhavými brněnskými tématy debatovali před veřejností v Moravské zemské knihovně zástupci pěti politických stran, kandidující primátora města Brna. K problému, zda v Brně stavět další nové hypermarkety nebo už nikoliv – lídr komunální kandidátky komunistů Helena Sýkorová uvedla, že ve městě je velkých marketů dostatek. Je však nutné dobudovat síť maloprodejen uvnitř sídelních celků ke zlepšení občanské vybavenosti. Podpořila maloprodej v přízemích domů např. tam, kde to jednoznačně vymezuje územní plán, nezabírá to zemědělský půdní fond, neničí životní prostředí a lidé v místě nejsou proti.

Kandidáti se potýkali s otázkou, jak se budou bránit tlaku investorů, kteří se neohlížejí na územní plán města, ani na mantinely v povolení stavby. Náměstek primátora Martin Ander popsal, jak brněnský magistrát 4,5 roku čelí náporu firmy Ikea, která chce k rozšíření svého marketu na zemědělský pozemek. Nebo Hobby market a Tesco chtěly po městě ke stavbě prodejních hal zalesněněnou plochu bývalé cihelny v Brně -Vinohrady. Na radnici s žádostí neuspěly. Sýkorová označila za základ odolání tlaku investora striktně dodržovat územní plán. A hlídat účel hojných směn a prodejů pozemků v majetku města při jednáních jeho zastupitelstva.

K palčivému problému - kudy vést brněnský úsek R43, který nyní právně neexistuje ani v krajském, ani v městském územním plánu, Sýkorová zdůraznila, že město nezbytně a rychle potřebuje velký městský dopravní okruh, aby se do Brna nezávlékala skrz ně proudící dálková doprava zejména kamionů. Na tahu je Jihomoravský kraj, který má určit a schválit pro své území trasu R43. A jihomoravská metropole na ni bude muset navázat komunikace na svém území.

K problému kam umístit hlavní vlakové nádraží se všichni lídři v debatě přiklonili k názoru ponechat je při středu Brna. Nedaří se totiž vyřešit problémy, které by přineslo umístění nádraží v odsunuté poloze. Jen přeprava cestujících mezi novým a starým nádražím vyvolá potřebu dávat do provozu MHD ročně navíc 150 milionů Kč, postavit novou vozovnu, přebudovat mnohé křížení ulic – např. křižovatka Nové sady by kolabovala na nedostatečnou kapacitní propustnost. Podle Sýkorové příští zastupitelstvo se musí postarat o městský majetek – tedy společnými silami dát do pořádku roky neudržované vybydlené hlavní vlakové nádraží. Současně pořídit kvalitní koncept modernizace železničního uzlu Brno tak, aby projekt dosáhl na evropské dotace. Spolu s dalšími chce usilovat o zrušení vládního usnesení tehdejšího premiéra Miloše Zemana z r. 2002 o umístění nádraží v odsunuté poloze. Rozumné řešení vyžaduje udělat nový kvalitní koncept dojezdů regionální dopravy IDS na nádraží v centru. Naopak dálková a mezinárodní doprava může mít své nové nádraží na některé z přebudovaných železničních zastávek na území Brna.

(vž)